تور خارجی و تور داخلی ارزان قیمت در توریابی
به دهانه غلامان سیستان خوش آمدید!

به دهانه غلامان سیستان خوش آمدید!

۱۳۹۶/۰۸/۲۷

همراهان توریابی، در ادامه ایرانگردی با شما عزیزان، به جنوب شرقی ایران سفری خواهیم داشت. معبد "دهانه غلامان" در نزدیکی کوه خواجه در استان سیستان و بلوچستان، مقصد این هفته سفر ما خواهد بود.


آشنایی با دهانه غلامان سیستان

دهانه غلامان نام معبدی به همین نام در میان کوه خواجه و دریاچه هامون از یک سو و شهر سوخته، قلعه بی بی دوست و قلعه سام، قلعه ای ذوزنقه ای و منتسب به سام پدر زال می باشد، از سوی دیگر قرار گرفته است. دهانه غلامان دارای ساختمان‌های بزرگ عمومی، معبد، محله‌‌های مسکونی، خیابان، آبراهه، محله‌‌های نظامی و صنعتی می‌‌باشد.

خرابه های بی بی دوست در 23 کیلومتری شمال شرقی زابل قرار دارد که در واقع قلعه ای است که متعلق به زمان اشکانیان می باشد که بعد ها توسط ساسانیان هم مورد استفاده قرار می گرفت.

معبد غلامان سیسیتان

وجه تسمیه این معبد به سبب این بوده است که از این دهانه آب رودخانه خارج می شده و غلامی در آجا نگهبانی می داده است.
این محل در 48 کیلومتری جنوب شرقی شهر زابل در منطقه تاروئی، واقع شده است. آثار باستانی معبد دهانه غلامان متعلق به 2300 سال پیش است.

درست در وسط خیابان های این منطقه، معبدی خشتی- گِلی با 66 متر طول و 62 متر عرض بنا نهاده شده است. در جنوب همین منطقه دو ساختمان دو طبقه وجود دارد که دو قربانگاه نیز در آنها به چشم می خورد.

در سه طرف ساختمان اصلی حدود 18 کوره یا اجاق وجود دارد که برای سوزاندن لاشه های حیوانات قربانی شده استفاده می شده است.

دهانه غلامان

قدمت این بنا به دوره هخامنشیان تخمین زده شده است و شاید بتوان گفت این شهر تنها مکان باستانی دوران هخامنشیان است که حاکمیت ایران را بر نواحی شرقی به خوبی نشان می‌‌دهد.

دهانه غلامان بقایای شهری به همین نام است که از جمله شهرهای جنوب شرقی ایران است که کاملا با نظان برنامه ریزی شهری و مهندسی ایجاد شده است.

۱۱۹۰ ۱۳۹۶/۰۸/۲۷ منابع : فاینداتور / فاینداتور
نظرات کاربران
دیدگاه
Loading