تور خارجی و تور داخلی ارزان قیمت در توریابی
لذت خوردن چایی در سفر

لذت خوردن چایی در سفر

۱۳۹۶/۰۷/۱۶
شاید باورتان نشود اما یکی از مهمترین سوغاتی های کشورهای آسیایی از جمله ایران، هند، تایلند و ترکیه صادرات چایی به دنیا می باشد. بسیاری از گردشگران خارجی به ایران سفر می کنند تا یک لیوان چایی در استکان کمر باریک یا همان استکان قاجاری را امتحان کنند. در کشورهای شرق آسیا نظیر چین، ژاپن، کره و تایلند مراسم های مخصوص برای دم کردن چای اجرا می شود و کیفیت اجرای آن اهمیت بسیاری دارد. 

در مطلب امروز در خصوص چای و انواع چای صحبت خواهیم کرد. چرا که یکی از بخش های سفر شما نوشیدن چایی و انواع دم کرده گیاهی هست. با سایت توریابی همراه باشید:

چای ایرانی

چای در لغت به چه معناست

چای در لغت به معنای برگ گیاهی است که از چین آورده شده است و دم می کنند. برخی باور دارند که چای در اثر تغییر هجایی (چین+ ا) ایجاد شده است. خواص دم کرده های گیاهی از دیرباز کاربردهای مختلف داشته است. شاید امروز محبوب ترین آنها انواع چای های لاغری مانند چای ترش باشد.
انواع چای

در یک دسته بندی کلی چای را می توان به انواع چای سبز(Green Tea)، چای اولانگ( Oolong Tea)، چای پو اِر(Pu-erh Tea)، چای سفید(White Tea) و چای سیاه (Black Tea) می باشند.
ما در طب سنتی خود از انواع دیگر چای بنابر طبع افراد استفاده می کنیم. به عنوان مثال از چای گل گاوزبان و سنبل الطیب برای طبیعت گرم و تر، چای بادرنجبویه برای طبیعت بسیار گرم، چای دارچین مناسب طبیعت گرم و خشک، چای آویشن مناسب طبیعت معتدل می باشد.

 

انواع چایی


پیشینه چای در ایران

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ دهیم که ایرانی ها از چه زمانی چای مصرف می کنند؟ جواب واضح و دقیقی برای آن وجود ندارد اما طبق بررسی های تاریخی سازمان چای ایران مصرف چای به عنوان یک نوشیدنی متداول در میان قبایل چین بوده و براساس نوشته های بجا مانده از مورخین و محققین و سفرنامه ها، مصرف چای در ایران از اواخر قرن پانزدهم و آغاز قرن شانزدهم هجری بر می گردد زمانی که یک تاجر گیلانی به نام حاج محمد گیلانی اطلاعات اولیه مربوط به چای و طریقه مصرف آن را از چین به اروپا برده است.
اوج مصرف چای در ایران به دلیل عقاید اسلامی و طب سنتی ایران بوده است که خوردن قهوه به دلیل مختلف از جمله ضرر برای طبع ایرانی ها را جایز نمی دانستند. در آن زمان چای در ایران بومی نشده بود و عمده چای مصر داخلی ما از طریق شمال (کشورچین) و از طریق جنوب (کشورهند ) انجام می گرفت. تا آنکه در سال 1261 هجری شخصی به نام حاج محمد اصفهانی کشت چای در ایران را آغاز نمود اما موفق به توسعه آن نشد تا آنکه مجددا و با تلاش محمد میرزای چایکار ملقب به کاشف السلطنه که ژنرال کنسول ایران در هندوستان بود در سال 1279 هجری این حرفه به طور جدی در شهرهای شمالی ایران رونق گرفت.
به تدریج انواع چایخانه ها در ایران جایگزین قهوه های سنتی با همان کارکرد شد. اما امروز متاسفانه برخلاف کشورهای ترکیه و چین که برچای سنتی تاکید کرده اند بیشتر ایرانی ها گرایش به قهوه در انواع مختلف پیدا کرده اند.

تاریخچه چایی در ایران

جذب توریست با چای لب‌سوز ایرانی در نمایشگاه گردشگری آلمان

نمایشگاه بین‌المللی گردشگری (ITB) برلین از مهم‌ترین رویدادهای حوزه گردشگری جهان است‌. در حرکت ابتکاری در نمایشگاه (ITB) سال 2016 غرفه داران از مهمانات خارجی با چای ایرانی پذیرایی می کردند که برای گردشگران بسیار جالب بود.

کلام آخر، حتی یک فنجان چای می تواند بهانه ای برای سفرکردن باشد بنابراین لذت خوردن چایی در سفر را از دست دهید.


۱۶۴۸ ۱۳۹۶/۰۷/۱۶ منابع : فاینداتور / فاینداتور
نظرات کاربران
دیدگاه
Loading