تور خارجی و تور داخلی ارزان قیمت در توریابی
معرفی دو جاذبه تاریخی شهر یزد

معرفی دو جاذبه تاریخی شهر یزد

۱۳۹۶/۰۶/۰۹

با ما در سفر به شهر زیبای یزد همراه شوید. شهر تاریخ، شهر بادگیرها و شهر سه قاف

مسجد جامع کبیر یزد

در ایتدا ی معرفی شهر یزد به یکی از دیدنی های تاریخی یزد یعنی مسجد جامع کبیر یزد، مسجدی با بلندترین مناره در جهان می پرداریم. این اثر تاریخی، یکی از زیباترین، بی‌نظیرترین و در عین حال، از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری ایران به شمار می آید.
مسجد جامع کبیر یزد در انتهای یکی از سه بازار قدیمی شهر یزد، که به چهار سوق متصل است، قرار دارد. قرار گرفتن این بنا در جوار بازارهای یزد مانند بازار شاهی یزد، یک مجموعه بی نظیر را برای گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است.

 

مسجد جامع یزد

این مسجد متعلق به قرن6 هجری قمری است. اما بنای کنونی آن مربوط به زمان آل مظفر ( قرن 8 یا 9 ه.ق.) است. کاشی کاری های سر در بلند و با شکوه این مسجد، با دو مناره و تزئینات کاشی کاری شده، همراه با دو کتیبه نفیس آن که یکی با خط کوفی و یکی با خط ثلث بر روی آجر های لاجوردی نقش بسته است، از جمله زیبا ترین قسمت های مسجد جامع یزد می باشند. در کتیبه سر در مسجد، نام شاهرخ تیموری و سلطان جهان شاه نوشته شده است.

معماری داخلی مسجد جامع یزد

شاید جالب ترین نکته معماری خاص مسجد جامع کبیر یزد، ایجاد روشنایی غیر مستقیم به وسیله انعکاس نور از گچ سفید گنبد و دیوارها به درون مسجد است. معماری مسجد جامع یزد را می توان کلکسیونی از معماری دورهای مختلف ایلخانی، صفویان، حکومت تیموریان، فرمانروایی آل مظفر و قاجاریان دانست .

 

گبند داخلی مسجد جامع یزد

ساختمان مسجد متشکل از یک ایوان مرتفع، دو شبستان، دو گرم خانه واقع در ضلع‌های شرقی و غربی شبستان‌ها، گنبدخانه، دو پایاب و یک صحن بزرگ به شکل مستطیل است که نشانگر معماری و طراحی ساخت جالب و زیبای ایران باستان است. شش ورودی برای داخل شدن به این مسجد بزرگ در نظر گرفته شده که هر کدام در قسمت‌های مختلف مسجد تعبیه شده است.
گنبد مسجد که زیبایی آن چشم هر بیننده‌ای را به خود خیره می‌سازد، از دو پوسته‌ی متصل به هم تشکیل شده است که با طرح زیبایی از گل صابونکی، با ساقه‌ای مزین به نام الملک الله، که به خط کوفی تکرار شده است، عنوان یکی از ممتازترین و یگانه‌ترین آثار معماری جهان را از آن خود ساخته است.

سنگ نگاره های کوه ارنان، قدیمی ترین سند یزد

در ادامه سفر به شهر یزد نوبت به معرفی روستای ارنان و کوه ارنان می رسد. کوه ارنان به دلیل نزدیکی به شهر یک مقصد خوب برای کوهنوردی و بازدید از آثار تاریخی می باشد.
کوه ارنان با ارتفاعی حدود 840 متر از دامنه، که قدیمی ترین سند یزد را در خود نگهداری می کند، گنجینه ای 12 هزار ساله از سنگ نگاره های تاریخی را در دل خود جای داده است. این نقوش عبارتند از بز کوهی شاخ بلند (کَل)، انسان سوار بر مرکب، انسان سوار بر حیوان و تیر و کمان به دست، انسان (مرد) برهنه و نیزه به دست در حال ستیز با حیوان درنده، مرد برهنه گرز به دست، سگ شکاری، نقوش حیوانی نظیر آهو یا بز های کوچک و پرنده نمادین (سمبلیک)که از هر یک فقط یک یا دو مورد وجود دارد.

 

کوه ارنان یزد

در فاصله 100 کیلومتری جنوب شرقی شهر یزد، در حوزه دشت گسترده بهادران، کوه ارنان یزد سربرافراشته است کوه ارنان به سه روستای این منطقه مشرف است. در دامنه شرقی کوه ارنان روی تعدادی از تخته سنگ ها نقوشی از حیوانات و انسان موجود است. . سنگ های کوه از جنس سنگ های رسوبی آهکی دوره نئوژن از دوران سوم زمین شناسی است در دامنه ضلع شرقی ، غربی کوهپایه ارنان تعدادی چشمه و رشته قنات هایی کم عمق و کم آب وجود دارد که موجب پیدایش تعدادی مزرعه و باغ شده است و در قسمت کوهپایه این کوه سنگ نگاره هایی وجود دارد که قدمت آن به هزاره چهارم پیش از میلاد باز می گردد. البته این نقوش در بعضی از سنگ ها بسیار واضح و مشخص است و در برخی دیگر در اثر گذشت زمان به علت فرسایش باد و تخریب حاصل از برف و باران اکنون به صورت کم رنگ شده اند.

سنگ نوشته کوه ارنان
البته دو مورد نگارش عبارات "بسم الله الرحمن الرحیم و محمد رسول الله" با خط اسلامی، نیز در کوه ارنان وجود دارد که متعلق به سال 713 هجری قمری و بنا به اظهارات باستان شناسان، این نقوش مربوط به نوعی هنر تفننی و سرگرم کننده برای چوپانان و شکارچیان به هنگام گذر و یا اقامت فصلی در این منطقه است.


۱۰۴۸ ۱۳۹۶/۰۶/۰۹ منابع : فاینداتور / فاینداتور
نظرات کاربران
دیدگاه
Loading