تور خارجی و تور داخلی ارزان قیمت در توریابی
آمادگی برای سفر به کربلا در اربعین

آمادگی برای سفر به کربلا در اربعین

۱۳۹۶/۰۷/۲۹

پیاده روی اربعین

با نزدیک شدن به ایام اربعین حسینی میلیونها نفر از عاشقان و شیعیان شیفته ی ابا عبد الله الحسین برای زیارت قبر ایشان آماده ی سفر به کربلا می شوند. آنان مشتاق پیمودن این راه با پای پیاده هستند و در این سفر معنوی و رویایی تمام سختی ها تحمل می کنند.

اربعین


اربعین چه روزی است؟

اربعین، روز بیستم صفر، چهلمین روز از شهادت امام حسین (علیه السلام) است. طبق روایات در چنین روزی اهل بیت امام و بازماندگان حادثه کربلا، به زیارت و عزاداری مشغول بوده اند. همچنین بر اساس روایات معتبر جابر بن عبد الله انصاری در آب فرات غسل کرد و لباسی پاکیزه به تن کرد و سپس خود را معطر کرده و با پای برهنه به نزدیک قبر مطهر امام حسین علیه السلام آمد و ایشان را زیارت کرد.
امام جعفر صادق علیه السلام فرموده اند : هر کسی که خداوند خیرش را بخواهد، حب امام حسین علیه السلام و حب زیارتش را در قلب او می اندازد. (وسائل الشیعه/ج14/ص496)

حرم امام حسین (ع)


پیاده روی اربعین به سمت کربلا

سالهای زیادی است که شیعیان برای زیارت اربعین، خانه و زندگی را رها کرده و پیاده عازم سفر به کربلا می شوند حتی بعضی اعضای کوچک و بزرگ خانواده را هم در این سفر به همراه خود می برند. در سالهای اخیر شیعیان زیادی از دیگر کشورها در این اجتماع بزرگ و باشکوه شرکت می کنند.

 

گرفتن گذرنامه برای اربعین حسینی

برای شرکت در این همایش معنوی و با شکوه گذرنامه شما حداقل باید سه ماه اعتبار داشته باشد. گرفتن ویزا برای مراسم اربعین بسیار راحت است و تمام مراحل آن یک روز بیشتر طول نخواهد کشید. شما می توانید برای این کار از طریق شرکت های زیارتی اقدام کنید و یا به کنسولگری عراق در شهرهای بزرگ و مرزی بروید. اگر سفر شما گروهی است و با همراهانتان بیش از 5 نفر هستید بهتر است درخواست ویزای گروهی بدهید. نکته ی مهم در ویزای گروهی این است که تمام اعضای گروه باید با هم از مرز خارج شوند ولی برای بازگشت می توانند انفرادی هم اقدام کنند و به کشور بازگردند. مدارکی که برای دریافت ویزا لازم است اصل گذرنامه و دو قطعه عکس 4 x 3 است. هزینه ویزای عراق 40 دلار است.

اربعین 96

اصلی ترین مسیر پیاده روی زائران کربلا در اربعین کدام است؟

اصلی ترین راه پیاده روی برای رفتن به کربلا از نجف است، برای پیاده طی کردن این مسیر سه روز وقت لازم است. مسافران می توانند برای رفتن به نجف هم از مرزهای زمینی و هم با هواپیما اقدام به این کار نمایند. پروازهای به مقصد نجف از شهرهای تهران، مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان، مشهد، کرمان و چند شهر بزرگ دیگر نیز انجام می شود. شهرهای مرزی هم شامل مزر مهران، شلمچه، خسروی و چزابه می شود. نزدیک ترین مرز به نجف مرز مهران است که حدود 6-4 ساعت پیاده روی دارد. فاصله مرز شلمچه تا شهر مقدس نجف 8-5 ساعت و فاصله مرز خسروی و چزابه هم حدود 7-4 ساعت می شود که بستگی به سرعت پیاده روی و قدرت بدنی آنها دارد. مسیر شهرهای مرزی تا نجف نیز برای پذیرایی زائران پیاده اربعین حسینی آماده و مهیا هستند.
همچنین از مرزهای زمینی اتوبوسها و ون ها و ماشین های سواری هم در نظر گرفته شده اند که کرایه آنها در حدود 70 الی 80 هزار تومان است.

مسیر پیاده روی اربعین

مسیر نجف تا کربلا

همانطور که ذکر شد اصلی ترین راه پیاده روی اربعین به سمت کربلا از شهر نجف انجام می شود که طول آن 85 کیلومتر است. مرسوم است که برای شروع این پیاده روی از درب الساعه حرم امام علی علیه السلام است و از کنار خیابان امام جعفر صادق و یا امام زین العابدین ادامه پیدا می کند تا به بزرگراه کربلا می رسد. از این پس راه کاملا مشخص است و کافی است زائران در این راه کویری یکدیگر را دنبال کنند و به دنبال جمعیت حرکت کنند. در تمام راه عمودهایی هستند که شماره گذاری شده اند و تعداد آنها به 1452 عدد می رسد. فاصله ی بین هر عمود 60 متر است. زائران آزادند تا با هر سرعت و توان جسمی که دارند و مایل هستند راه را طی کنند، مادران بچه به بغل و حتی افراد بیمار هم به نسبت توان خود در این همایش عظیم شرکت می کنند. راهپیمایی معمولا از بعد از نماز صبح آغاز و با نماز عشاء پایان می پذیرد. در میان راه موکب های فراوانی به صورت خودجوش و داوطلبانه برای پذیرایی از زائران اباعبدالله بنا شده اند. بیشتر موکب ها نوشیدنی و خوردنی های مختلفی را به رایگان در اختیار زائران می گذارند. موکب هایی هم هستند که تعمیر ویلچر و کالسکه بچه انجام می دهند و یا خدمات ماساژ ارائه می دهند. در نظر داشته باشید که تمام این خدمات و سرویس ها رایگان است. اکثر موکب ها سرویس بهداشتی و حمام دارند.

اربعین حسینی

با توجه به کویری بودن این مسیر شبها هوا کمی خنک تر می شود و بهتر است لباس گرم به همراه داشته باشید. بیشترین افراد برای رسیدن به کربلا در روز شانزدهم صفر، سفر خود را از نجف آغاز می کنند. البته بستگی به توانایی دارد برخی که سرعت کمتری در پیاده روی دارند زودتر و جوانترها گاهی روز هفدهم صفر نیز حرکت خود را آغاز می کنند. نکته ی مهم در مسیر دانستن این است که در فاصله بین عمود 1100 و عمود 1390 راه باریک تر می شود و تعداد موکب ها محدود تر است. پس بهتر است برنامه ریزی کنند که شب را در این فاصله نباشند زیرا پیدا کردن مکانی برای خواب دشوار است.

پیشنهاد لازم به زائران در پیاده روی اربعین:

• هر روز حدود 9-8 ساعت پیاده روی کنید و روزانه حدود 500 عمود را طی کنید.
• هر زمان احساس خستگی کردید استراحت کنید و خودتان را تحت فشار قرار ندهید.
• برای سفر کوله پشتی به همراه داشته باشید و از همراه داشتن کیف و ساک دستی تا حد امکان خودداری کنید.
• کرمی برای درمان تاول و عرق سوز شدگی به همراه داشته باشید.
• وسایل سبک به همراه داشته باشید شما نیازی به حمل خوراکی و آب ندارید زیرا هرجا اراده کنید برایتان مهیا است.
• پوشیدن کفش های نو و سنگین توصیه نمی شود بهتر است یک کفش راحت و نرم و سبک بپوشید.
• این سفر نیازی به همراه داشتن پول زیاد ندارد. مگر آنکه قصد کمک به موکب ها و حسینیه ها را داشته باشید.
• در هر قسمت از مسیر که احساس کردید توانایی ادامه راه را ندارید می توانید از ماشین های ون و سایر ماشین ها و اتوبوسهایی که در مسیر هستند استفاده کنید و خود را به کربلا برسانید.

 

۱۱۱۳ ۱۳۹۶/۰۷/۲۹ منابع : فاینداتور / فاینداتور
نظرات کاربران
دیدگاه
Loading