تور خارجی و تور داخلی ارزان قیمت در توریابی
جشن ترسناک هالووین

جشن ترسناک هالووین

۱۳۹۶/۰۸/۱۳

در شب هالووین بسیاری افراد بالباس‌ها و صورتک‌های عجیب و غیرعادی می‌پوشند. کودکان برای جمع‌کردن خوراکی و آجیل و شکلات به در خانه‌ها می‌روند. این جشن بیشتر در کشورهای امریکا، ایرلند، کانادا و اسکاتلند انجام می‌شود. یکی از نمادهای این جشن کدوتنبل‌های توخالی است که با برش‌هایی به شکل صورت درآمده‌اند و درونشان یک شمع است.


31 اکتبر مصادف با جشن هالووین

 

کدو تنبل هالووین

مردم در این جشن شرکت می‌کنند و یک سال دیگر زنده‌بودنشان را این‌گونه جشن می‌گیرند. آن‌ها اعتقاددارند در آخرین شب از ماه اکتبر ارواح و اجنه به این دنیا می‌آیند و راه میان دوجهان باز است. پس ارواح گذشتگانشان هم در جمعشان حضور دارند و هرکس در سر سفره این شب سخاوت بیشتری به خرج دهد موردعنایت ارواح در نزد خدا قرار خواهد گرفت و تا سال آینده از بلاها و سختی‌ها در امان خواهد ماند. معمولاً کشیش‌ها در این شب، وقایع سال آینده را پیشگویی می‌کنند.

هالووین

تاریخچه جشن هالووین


در ابتدا جشن هالووین جشنی شاد و مقدس بود، مردم در این شب لباس‌هایی از پوست حیوانات به تن می‌کردند و از سر حیوانات هم کلاه‌ها و ماسک‌هایی درست می‌کردند و روی سر می‌گذاشتند و با شادی و دعا برکت را به سرزمین خود دعوت می‌کردند. سیب را خدای میوه و درخت می‌دانستند و در آن شب سیب می‌خوردند. آتشی روشن می‌کردند و با بردن باقی‌مانده‌های خاکسترخانه را در برابر سختی‌های سرمای زمستان ایمن می‌کردند. باگذشت زمان و شکل‌گیری شهرها تنها کشاورزان این جشن را برگزار می‌کردند و برای طلب غذا و انواع خوراکی به در خانه‌ها می‌رفتند و رسم Trick-or-treat ( Trick به معنای حیله و نیرنگ و treat به معنای رفتار نیکو است) را پایه‌گذاری کردند. به این معنا که اگر اهالی خانه به آن‌ها خوراکی خوبی می‌دادند برای او یک کار نیک‌انجام می‌دادند و اگر خوراکی و غذایی نمی‌دادند و یا مقدارش کم بود او را مسخره می‌کردند. ولی بعد از گذشت سالیان زیاد مراسم هالووین تغییر کرد تا جاییکه این شب مقدس و شاد تبدیل شد به شب نمایش ارواح خبیثه و شیاطین. لباسهای شاد و صورتکهای خندان به سرعت جای خود را به لباسهای ترسناک و عجیب غریب دادند و شرکت کنندگان صورت خود را با نقاشی و گریم به شکل های ترسناک درآوردند. تفکر این جشن به اینگونه تغییر کرد که با این کار سبب ترساندن ارواح گناهکار و خبیث می شوند و آنها را از خود دور می کنند.

لباس هالووین

جشن هالووین در گذر زمان تغییر کرده است


بعد از آن آیین های جشن تغییر کرد و سمبل های هالویین به اشکال وحشتناک و شیطانی تغییر کرد و مورد استقبال مخصوصا نسل جوان امریکا قرار گرفت. این سمبل های خشن و ترسناک به حدی با استقبال مواجه شده بودند که انجام هرگونه شیطنت و کار شرورانه ای در آن شب عادی و معمولی محسوب می شد. مثلا در مواردی شرکت کنندگان که لباسی وحشتناک و صورتکی شیطانی پوشیده بودند، راه مردم را می بستند و به در و پنجره ی خانه ها میوه و سبزی پرتاب می کردند، حتی دودکش خانه ها را با سنگهای بزرگ مسدود می کردند. این آزار و اذیت ها را با این توجیه انجام می دادند که ارواح شیطانی و شرور آنها را به این کار وامی دارد. انجام اینگونه اعمال سبب شد که برای مدتی برگزاری جشن هالووین در امریکا متوقف شود. بعد از مدتی در سال 1920 به طور رسمی و به صورت متعادل تری دوباره هالووین را جشن گرفتند و از آن به عنوان روزی مقدس یاد کردند.

آرایش هالووین

هالووین در اسکاتلند و ایرلند


مردم اسکاتلند و ایرلند جشن هالووین را محترم و مقدس می دانند و برگزاری آن را مقدمه ای برای رفتن به استقبال کریسمس می دانند. رنگهای محبوب جشن هالووین نارنجی و سیاه است که نمادی از آتش می باشد. در این سالها راه این جشن زیبا تغییر کرده است و با آنچه که در ابتدا انجام می شد فاصله ی زیادی دارد. سالانه بیش از 6 میلیارد دلار صرف شکلات ها، صورتک ها و لباسهای مخصوص هالووین می شود. در این چند سال اخیر مشاهده شده است که حتی برای حیوانات خانگی نیز لباس و وسایل هالووین تهیه می کنند. منتقدان هالوون بر این عقیده هستند که معنی واقعی این جشن بسیار تغییر کرده است. در کشورهای اسپانیا، مکزیک و فرانسه بیش از سایر کشورها آیین این جشن وجه شرورانه و شیطان پرستی به خود گرفته است. البته در کشورهایی که پایه ی این جشن بودند مانند اسکاتلند و ایرلند همچنان روز جشن هالووین روزی محترم و مقدس برگزار می کنند. آنها در این شب به کلیساها می روند، دعا می خوانند و بر سر مزار مردگان شمع روشن می کنند. بعضی از مسیحیان از شب هالووین تا کریسمس روزه ی گوشت می گیرند و از خوردن گوشت امتناع می کنند.

 


۱۲۷۰ ۱۳۹۶/۰۸/۱۳ منابع : فاینداتور / فاینداتور
نظرات کاربران
دیدگاه
Loading