تور خارجی و تور داخلی ارزان قیمت در توریابی
حمله موریانه ها به بناهای تاریخی تهران

حمله موریانه ها به بناهای تاریخی تهران

۱۳۹۶/۰۸/۰۷

همراهان عزیز توریابی، نگهداری از بافت تاریخی و میراث فرهنگی همیشه جز اولویت کشورها بوده است. کشورهایی با بیشینه تاریخی مانند ایران علاوه بر حفظ آثار تاریخی خود سعی در معرفی آنها به گردشگران دارند. با وجود آنکه امروز علایق گردشگران به سمت تورهای هیجان انگیز، جدید و مبتکرانه هست اما هنوز هم بسیاری از افراد صرفا برای بازدید از آثار تاریخی خاص به کشورهای مختلف سفر می کنند.
متاسفانه در ایران به دلیل نبود متولی مناسب جهت حفظ و نگهداری، تعدد بافت های تاریخی و نبود فرهنگ مناسب استفاده از اماکن تاریخی بسیاری از جاذبه های تاریخی و فرهنگی رو به نابودی رفته اند. به طور مثال چند وقتی است که موریانه ها به بناهای تاریخی تهران حمله ور شده اند و در حال نابودی آنها هستند. با توجه به اهمیت بناهای تاریخی و جذابیت آنها این موضوع بسیار مورد توجه سازمان میراث فرهنگی قرار گرفته است. به تازگی میدان مشق و بناهای تاریخی آن که بخشی از موزه های ملی ایران هستند نیز درگیر این موریانه ها شده اند.

 

بافت قدیم تهران

در برخی بناهای تاریخی و فرهنگی کشور مانند عالی قاپو در میدان نقش جهان اصفهان، چغازنبیل و خانه های خشتی یزد با هجوم موریانه ها رو به رو هستند. محققان توانسته اند با روش تله گذاری و بدون آسیب زیست محیطی به طبیعیت کلونی موریانه ها را از بناهای تاریخی خارج کنند.
محمد حسن طابیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این باره گفت: علت اصلی پیدایش موریانه ها در این بناهای تاریخی استفاده از الیاف چوب در کاهگل استفاده شده در این بناها است. این اتفاق در قسمتی از چغازنبیل که به ثبت جهانی رسیده است نیز افتاده است زیرا که این بنا از کاهگل و خشت ساخته شده و الیاف چوب در مصالح آن استفاده شده است.
وی افزود انتقال کلونی موریانه ها و کنترل جمعیت آنها طرح بلند مدتی است که در سایر سازه های تاریخی کشور هم انجام خواهد شد.

 

تهران قدیم

برای خارج کردن موریانه ها از بناهای تاریخی چغازنبیل، خانه های تاریخی یزد و عالی قاپو، ابتدا تله گذاری کرده اند و کلونی دیگری ایجاد کرده اند و این کلونی جدید را انتقار داده اند. همین روش سبب کنترل رشد جمعیت موریانه ها شده است. در میدان مشق تهران، ساختمان وزارت خارجه، موزه های واقع در کاخ شهربانی نیز موریانه ها زیاد شده اند. متخصصان با توجه به کاهگلی بودن این ساختمان ها معتقند دلیل اصلی وجود موریانه ها وجود الیافهای چوبی در مصالح به کار رفته در این ساختمانها می باشد.
محمد حسن طابیان در خصوص بناهای تاریخی تهران می گوید: سازمان میراث فرهنگی نیز در وهله نخست می تواند متخصصان بخش خصوصی را برای کنترل جمعیت مویانه ها به وزارت خارجه معرفی کند و آنها در مذاکراتشان طرح های کارشناسی خود را برای کنترل جمعیت و خارج کردن موریانه ها از بناهای تاریخی تهران ارائه دهند. وی افزود بهترین کارشناسان برای کنترل جمعیت موریانه ها در بخش خصوصی فعالیت می کنند و سازمان میراث فرهنگی می تواند با بهره گیری از آنها اقدامات حفاظتی از ساختمانهای میدان مشق را آغاز کند.
میدان مشق در واقع بخشی از موزه های ملی ایران محسوب می شود و بهتر است فضای آن به تدریج و با مرمت بناهای آسیب دیده آن از جمله ساختانهای در اختیار وزارت امور خارجه، تبدیل به فضای فرهنگی شهر تهران شود. این امر با همکاری دولت و شهرداری در آینده انجام خواهد شد.

 

آثار تاریخی تهران

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در این خصوص افزود: بهتر است وزارت امور خارجه ساختمان های دیگر غیر از ساختمان اصلی که مقر وزیر امور خارجه است را به میراث فرهنگی واگذار کند تا اتفاقی مهم در امر گردشگری و میراث فرهنگی در تهران رخ دهد.

منبع: خبرگزاری تسنیم


۱۱۱۹ ۱۳۹۶/۰۸/۰۷ منابع : فاینداتور / فاینداتور
نظرات کاربران
دیدگاه
Loading