تور خارجی و تور داخلی ارزان قیمت در توریابی
زندگی شبانه در تهران

زندگی شبانه در تهران

به فصل بهار و تابستان و گرما که نزدیک می‌شویم یاد شب‌نشینی‌های خانه‌ی پدربزرگم می‌افتم. عصر که می‌شد مادربزرگ حیاط را آب و جارو می‌کرد روی تخت چوبی با پشتی‌های قرمز و قالیچه‌ی دستبافت منتظر ما می‌نشست. شب‌های پرستاره با عطر شمعدانی‌های دور حوض را از یاد نمی‌برم. آن شب‌ها تنها شب‌هایی بودند که اجازه داشتیم پا به پای بزرگ‌ترها تا دیر وقت بیدار بمانیم. اما یادم نمی‌آید سر آن حیاط‌های دل‌انگیز قدیمی و این شب‌های دل‌نشین بهاری طولانی چه آمده است.

 

تجربه‌ی زندگی شبانه در تهران

مطالعات اولیه زیست شبانه برای شهر تهران اولین بار در سال 1393 انجام گرفته و موضوعات تفرجی، خدماتی و اشتغال در آن پیش بینی شده است. طرح جامع مدیریت منظر شبانه تهران نیز از سوی مدیریت مطالعات معماری و شهرسازی شهرداری تهران در سال 1394 تدوین شده است. با این حال امکان‌سنجی مناسبی برای زیست شبانه تهران انجام نگرفته است و تنها مناطقی از این شهر را به‌صورت موضعی و لکه‌ای می‌توان دارای حیاط شبانه دانست.
میدان آزادی، خیابان وحدت اسلامی، برج میلاد، پایانه جنوب، پارک‌های آب و آتش و لاله و بازارچه‌های محلی مختلف از جمله مکان‌هایی هستند که در طول سال به ویژه در ماه مبارک رمضان از رونق نسبی شبانه برخوردارند. طرح اکران افطار تا سحر یا طرح اذان تا اذان نیز در کنار تورهای شبگردی تهران از جمله طرح‌های موفقی هستند که توانسته‌اند به رونق شبانه و گسترش گردشگری شبانه ‌این شهر در ماه مبارک کمک کنند. به جز موارد یاد شده مناطقی از شهر تهران وجود دارند که غافل مانده‌اند و می‌توانند موجب سرزندگی و حیات شبانه بشوند. مانند خیابان لاله زار، از مهم‌ترین خیابان‌هایی که به دلیل سابقه فرهنگی دیرینه می‌تواند نقش والایی در زیست شبانه مردم ایفا کند. حضور سینماها، کافه‌ها و نیز خانه‌های تاریخی و همچنین اتفاقات سیاسی و تاریخی و حضور طبقات و گروه‌های مختلف در این مکان بستر مناسبی را برای نیل به منطقه شبانه‌ی سرزنده ایجاد کرده است.

شکم گردی در تهران

علاوه بر شبگردی در مناطق یاد شده یکی از تفریحات شبانه مردم شکم گردی است در تهران مراکز متعددی برای این مقوله وجود دارد. جگر، خوش گوشت و قلوه از جمله قدیمی ترین و لذیذترین خوراک‌های شبانه‌ هستند که در برخی مکان‌ها پاتوق طرفداران خود شده‌اند. میدان بهمن، انتهای خیابان دماوند، دکه‌های فرحزاد و میدان رسالت از پرطرفدارترین این مراکز به شمار می‌آیند. یکی از کم خرج ترین شکم گردی‌های شبانه در فصول سرد سال باقالای و لبو پخته است و در اغلب خیابان‌ها و گذرها یافت می‌شود. خریدن کله‌پاچه هم ایستگاه آخر شب‌گردی این کلان شر است. اما خوردن بستی و فالوده و معجون ویتامینه نیز از جمله تفریحات خوراکی شبانه تهران در فصول گرم سال است. خیابان وحدت اسلامی یکی از پاتوق‌های این نوع خوراکی‌ها است. بازارچه‌ی شبانه‌ی پارک لاله هم از جمله مراکز خرید شبانه‌ای است که انواع خوراکی‌های شبانه را با قیمتی ارزان ارائه می‌کند.


۱۶۲۸ منابع : فاینداتور / فاینداتور
نظرات کاربران
دیدگاه
Loading