تور خارجی و تور داخلی ارزان قیمت در توریابی
طولانی ترین پل معلق خاورمیانه در مشگین شهر

طولانی ترین پل معلق خاورمیانه در مشگین شهر

۱۳۹۶/۰۸/۲۲

بزرگ‌ترین پل معلق خاورمیانه با ارتفاع 80 متر و طول 325 متر در سال 1394 در مشکین‌شهر اردبیل افتتاح‌شد. برای ساخت این پل هزینه‌ای در حدود 400 میلیارد ریال صرف شده است.

پل معلق مشگین شهر

پل معلق مشکین‌شهر نخستین پل معلق ایران

پل معلق مشکین‌شهر نخستین پل معلق ایران است و ایده‌ی ساخت آن توسط مهندس گنجعلی بیگ مطرح‌شده است. او با توجه به زیبایی‌های چشم‌نواز دره‌ی سرسبز این منطقه و با الهام از پل کاپیلانوری ونکوور کانادا اقدام ‌به طراحی این پل کرده است و توانسته چنین شاهکاری را خلق کند. این پل زیبا که طول آن 325 متر و عرض آن 2 متر است. این پل اولین پل معلق ایران است در ارتفاع 80 متری رودخانه خیاوچایی و پارک جنگلی مشکین‌شهر در استان اردبیل ساخته‌شده است. وجود امکانات گردشگری مانند سالن سرگرمی‌ها، سویت مای اقامتی، بالون، بازارچه صنایع‌دستی، رستوران چرخان و شهربازی در این پل شگفت‌انگیز مجموعه‌ای عالی به وجود آورده است.

 

پل معلق مشگین شهر اردبیل

 

هزینه ساخت پل مشگین شهر و نحوه ساخت آن

این پل با هزینه‌ای در حدود 400 میلیارد ریال در زمینی به مساحت 1300 هکتار ساخته‌شده است. طراحی و ساخت این مجموعه به دست مهندسان ایرانی انجام‌شده است. این پل شگفت‌انگیز در جشنواره بهاره سال 1394 و در بیست و سوم اردیبهشت‌ماه (16 ماه می 2015) با حضور آقای مسعود سلطانی فر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ایران رونمایی شد.
بازدیدکنندگان از پل معلق مشکین‌شهر که به‌عنوان بلندترین پل خاورمیانه است، می‌توانند مناظر زیبا و بی‌نظیر دامنه‌های رشته‌کوه سبلان را از طریق ارتفاع 80 متری تماشا کنند. قسمتی از این پل زیبا به‌صورت شیشه‌ای است و هیجان عبور از روی آن را چندین برابر می‌کند. در کنار پل مکانی برای تجربه‌ی هیجان زیپ لاین در نظر گرفته‌شده است. قرار گرفتن این پل در یک پارک جنگلی و وجود امکانات رفاهی مناسب در کنارش کمک کرده‌اند تا پل معلق محبوبیت زیادی در بین گردشگران دوست دار هیجان، داشته باشد.

 

پل معلق اردبیل

 

هیجان پیاده روی در ارتفاع 80 متری پل مشکین شهر

برخی با شنیدن ارتفاع 80 متری از قدم گذاشتن روی این پل منصرف می‌شوند ولی بیشتر گردشگران دل را به دریا می‌زنند و با اعتماد به سازه پل پیاده‌روی در ارتفاع 80 متری را تجربه می‌کنند. از همان قدم اول گردشگران می‌توانند از درزهای باریک زیر پاهایشان منظره‌های حیرت‌انگیزی را تجربه کنند. اوج هیجان عبور از روی این پل، قسمت شیشه‌ای آن است. گردشگران می‌توانند منظره‌ی زیبا و بی‌نظیری را در زیر پاهایشان می‌بینند و شگفت‌زده می‌شوند. آنان در این قسمت بیشترین هیجان آمیخته با لذت را تجربه می‌کنند. قسمت شیشه‌ای دقیقه در وسط پل قرارگرفته است.
پل معلق مشکین‌شهر در قسمتی از مجموعه‌ی گردشگری به نام منطقه نمونه خیاوتاگیردولی که با نام نور سبلان بیشتر شناخته‌شده است قرار دارد. این منطقه بزرگ‌ترین پروژه گردشگری استان اردبیل هست که امکانات مختلفی دارند که هرکدام می‌تواند سلیقه‌های مختلف را برآورده کند و دوست داران خود را جذب کند. این امکانات شامل: تالارهای پذیرایی، سایت بالن‌سواری و ورزش‌های هوایی، سراچه‌های اقامتی، اسب‌سواری، دوچرخه‌سواری، بازارچه‌های صنایع‌دستی، شهربازی، رستوران گردان و امکانات دیگر تفریحی.

 

پل مشگین شهر

این پل معلق بر فراز پارک جنگلی مشکین‌شهر قرارگرفته است و بخشی از این پارک محسوب می‌شود. این پارک در سمت غرب رود خیاوچایی قرار دارد و در امتداد آن در بالای رودخانه قرارگرفته است و شکلی بیضوی است که طول آن 5 کیلومتر می‌شود. از تفریحات این پارک جنگلی می‌توان به زمین اسکیت، آبشار مصنوعی و سوارشدن بر ماشین‌های قدیمی و گشت‌وگذار در سطح پارک نام برد. گردشگران در سفر خود به پل معلق می‌توانند امکانات رفاهی موردنیاز خود را به‌راحتی فراهم کنند. مهیا بودن هتل‌ها و مهمان سارها و خانه‌های محلی گزینه‌های خوبی برای استراحت و رسیدن به آرامشی عمیق است. گردشگران جوان و پر از شور اغلب به از کمپینم و اقامت در چادر استقبال می‌کنند.

 

ارتفاع پل مشگین شهر

یکی از نکاتی که در هنگام بازدید از پل باید در نظر داشته باشید این است که نباید روی پل بدوید و یا بپرید زیرا با این حرکت پل دارای نوسان می‌شود و ممکن است خطراتی مخصوصاً برای کودکان و سالمندان به همراه داشته باشد. توصیه ما این است که یک‌بار در روز از پل دیدن کنید و از مناظر اطراف لذت ببرید و یک‌بار هم در شب از پل بازدید داشته باشید تا از نورپردازی زیبا و جلوه‌های خاصش لذت ببرید.
بهترین زمان برای سفر به مشکین‌شهر به دلیل سرمای شدید و آزاردهنده در این منطقه اوایل بهار تا اوایل پاییز است. برای بازدید باید به آدرس اردبیل، مشکین‌شهر، جاده موئین، خیابان سعدی، پشت بیمارستان ولیعصر، منطقه نمونه گردشگری نور سبلان مراجعه کرد. ساعات بازدید از پل معلق همه‌روزه از ساعت 9 صبح تا 11 شب است.


۱۶۸۶ ۱۳۹۶/۰۸/۲۲ منابع : فاینداتور / فاینداتور
نظرات کاربران
دیدگاه
Loading